3 NAJCZĘSTSZE PREZENTACYJNE BŁĘDY

Październik 15, 2013 - Brak komentarzy

Jeśli nie chcesz prezentacyjnej zguby, nie pozwól, aby Twoje wystąpienie zepsuły
3 najbardziej powszechne błędy…

 

I. Zbyt dużo informacji

Bardzo często w ogóle pomijamy etap selekcji treści. W efekcie prezentacje ciągną się w nieskończoność, a publiczność bardziej skupiona jest na ekranach smartfonów, niż na prezentowanych slajdach. Żeby do tego nie dopuścić, możesz zrobić następujące rzeczy:

    • Ogranicz prezentację do trzech znaczących komunikatów, które Cię wyróżnią i będą ważne dla Twojego klienta. Warto sobie zadać pytanie: „Jakie trzy rzeczy chciałbym, aby mój klient opowiedział o mojej prezentacji swojemu szefowi?” To powinny być właśnie nasze trzy znaczące komunikaty, do których powinniśmy odwoływać się w trakcie całej prezentacji. Na przykład: I. „Mamy duże doświadczenie” II. „Mamy dobre ceny” III. „Gwarantujemy kreatywne rozwiązania”.
    • Podkreśl unikalną wartość, którą Ty i Twoja firma możecie dostarczyć klientowi. Na przykład „większe bezpieczeństwo z uwagi na nasze doświadczenie w obsłudze innych podobnych do Państwa klientów”.
    • Żeby Twoja unikalna wartość zapadła w pamięć zobrazuj ją za pomocą przykładów. Dobre są wszelkie analogie, anegdoty, historie klientów, własnoręcznie zrobione zdjęcia pokazujące produkt lub Twoją firmę w akcji.

 

II. Prezentowanie ze złego punktu widzenia

Jeżeli skupisz się na opowiadaniu o sobie, o tym jak długo jesteście na rynku i o waszych siedzibach na całym świecie doprowadzisz do tego, że klient będzie zadawał sobie pytanie: „I co ja mam z tym wszystkim wspólnego?”. Żeby do tego nie dopuścić możesz podjąć następujące kroki:

    • Prezentuj z punktu widzenia klienta. Opowiedz jak proponowane przez Ciebie rozwiązania wpłyną na jego biznes, sytuację finansową czy prywatne życie. Daj klientom odpowiedź na pytanie: „Co ja z tego będę miał?”. Na przykład wyższe dochody, święty spokój, więcej wolnego czasu.
    • Zbuduj plan wystąpienia wokół potrzeb klienta. Przedstaw, jak Twoje rozwiązania mogą rozwiązać jego problemy.

 

III. Brak informacji dlaczego Twoja oferta jest wyjątkowa

Ludzie nie lubią podejmować decyzji, więc nie sprawiajmy, żeby to było dla nich jeszcze trudniejsze. Jeśli sami nie umiemy powiedzieć jaka jest różnica między nami a konkurencją, jak możemy tego wymagać od klienta? By uwypuklić wyjątkowość swojej prezentacji, możesz zrobić następujące rzeczy:

    • Przygotuj prostą odpowiedź dlaczego jesteś lepszy niż konkurencja (jedno zdanie). Na przykład, że masz największe doświadczenie w danym obszarze, dysponujesz nowocześniejszymi narzędziami czy masz największy zespół dedykowanych specjalistów.
    • Znajdź kilka problemów, na które Ty czy Twoja firma dajecie rozwiązanie. Na przykład, że możesz rozwiązać problem zbyt małej wydajności pracy w firmie Twojego klienta lub problem wysokich kosztów.
    • Przygotuj sobie kilka historii klientów, przed i po, o tym jak nie najlepszą sytuację „przed” zmieniłeś na wyśmienitą sytuację „po”. Podobnie jak to robią firmy reklamujące cudowne środki na odchudzanie pokazujące swoich klientów przed zastosowaniem specyfiku i po jego zastosowaniu :).